Teatr Muzyczny ROMA powstał w 1936 roku z typowo „włoską” widownią, stąd nazwa. Ponieważ nie został zniszczony w czasie II wojny światowej, w okresie powojennym służył jako tymczasowa siedziba Opery Warszawskiej, a później Operetki. W 1994 roku stał się obecnym Teatrem Muzycznym ROMA.
Teatr Muzyczny ROMA w Warszawie jest pierwszym w mieście miejscem goszczenia światowej sławy muzycznych produkcji teatralnych i światowych artystów koncertowych. Aby dotrzymać kroku najnowszym technologiom produkcji dźwięku, Polsound, wyłączny dystrybutor Meyer Sound w Polsce, ulepszył ostatnio możliwości wzmacniania dźwięku, instalując nowy system oparty na bardzo kompaktowych liniowych głośnikach liniowych LINA.
Poprzedni system Meyer Sound w Teatrze Muzycznym ROMA służył temu miejscu przez ponad dekadę, ale kierownictwo teatru było gotowe do wykorzystania najnowszych technologii i rozszerzenia możliwości. Nowy system składa się z lewego, środkowo-prawego zestawu głośników z 13 głośnikami LINA każdy. Cztery niskotonowe elementy sterujące 1100‑LFC są sterowane w konfiguracji końcowego ognia dwa na dwa na środku sceny.
Projektant dźwięku teatru, Krzysztof Polesiński, zmienił projekt systemu w ramach aktualizacji, dodając centralną tablicę z subwooferami umieszczonymi po obu stronach tablicy, a nie za układami lewy-prawy. „MINA została usunięta i zastąpiona LINA, która ma ten sam rozmiar, ale lepiej brzmi, ma zwiększoną zrozumiałość i bardziej szczegółową reprodukcję” – powiedział Polesiński. „Nadszedł czas, aby zwiększyć również środkowy kanał do odpowiedniego rozmiaru, więc teraz mamy 13 pudełek w każdym zawieszeniu. Uważam, że kanał centralny jest bardzo ważny, ponieważ można poprawić rozmieszczenie źródła dźwięku w przestrzeni”.
Zainstalowano system surround wraz z nowym systemem głównym, aby stworzyć wciągające wrażenia dla publiczności. Obejmuje MM‑4XP i MM‑4XPD do wypełnienia górnej bocznej kabiny i wypełnienia stref, UPM‑1P do dolnego obramowania, UPJ‑1P do środkowego obramowania i UPQ-1P do górnego obramowania (na pierwszym, drugim i trzecim piętrze). plus dwa kompaktowe elementy sterujące niskiej częstotliwości 900‑LFC. Głośniki surround zastosowano w niestandardowym kolorze, aby wtopić się w architekturę budynku. Prywatne miejsca siedzące w loży VIP są pokryte trzema głośnikami UPM-1P.
Wśród pierwszych wykonawców teatralnej postinstalacji był słynny polski artysta pop Andrzej Piaseczny, także pierwszy polski muzyk, który wystąpił z technologią immersyjnego dźwięku w Polsce. Polesiński zauważył, że technologie Meyer Sound wzmacniające to świetne narzędzia do tworzenia najwyższej jakości widowisk z rozwiązaniami typu immersive sound systems.
Podobnie jak Broadway, Teatr Muzyczny ROMA prowadzi jednorazowo jeden spektakl. W teatrze odbyły się premiery polskich wersji wielu znanych musicali, m.in. Nędzników, Kotów, Mamma Mia!, Upiora w operze. Jest to również scena dla własnych produkcji, takich jak The Piloci, poświęconych słynnemu polskiemu Dywizjonowi 303 Bitwy o Anglię. Podczas tej zabawy wdrożono nowy, wciągający system dźwiękowy, aby udramatyzować wiadukty myśliwców i efekty dźwiękowe bitew. AIDA Eltona Johna i Tima Rice’a zostanie wznowione, gdy teatr zostanie bezpiecznie otwarty. Po AIDA przygotowywany jest nowy, dobrze znany musical.
Adres
Nowogrodzka 49, 00-695 Warszawa
Więcej informacji znajdziecie na oficjalnej stronie www.teatrroma.pl